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L'entraînement de l'esprit
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13 juillet 2017

Confusion du signe et du fruit dans le dzogchen

Beaucoup de gens prétendent actuellement pratiquer le dzogchen, et y progresser. Pour ma part, cela fait 20 ans que j'essaie de commencer à le pratiquer. J'espère avoir une vision claire de ce qu'est l'état naturel (après avoir connu une phase assez longue où j'avais conscience de n'en avoir aucune idée), quant à avoir assez de clarté pour pratiquer thögal, je dirais que cela m'arrive à peu près pendant une heure tous les 3 mois. Parfois, on a un état de clarté surnaturel, à chaque fois que ça m'arrive, j'essaie de comprendre ce qui me manque pour en arriver là sur une base régulière, et aussi comment fonctionne le dzogchen. A chaque fois je fais des découvertes bien étonnantes (jamais des choses qui seraient dites dans les textes, mais seulement sous-entendues partout). 
Récemment, j'écoutais Scott Ross qui expliquait qu'on n'a pas la moindre idée de comment se jouait la musique baroque à l'époque, tout simplement parce que les auteurs de traités musicaux de l'époque n'ont pas inclus dans leurs traités ce qui leur semblait totalement évident. Le dzogchen c'est pareil. Il est sous-tendu par un certain nombre d'évidences tellement évidentes par les auteurs des traités, et tellement éloignées de notre réalité quotidienne, qu'on ne sait pas comment se joue le dzogchen. Je m'en suis convaincu avec les années. Un jour par exemple, j'ai "vu" que les canaux utilisés par tummo et thögal n'étaient pas les mêmes, et que les deuxièmes étaient dix fois plus fins, et donc cent fois plus efficaces. Quelque chose de cet ordre. Le problème, c'est d'arriver à distinguer ces canaux du canal central, c'est-à-dire à comprendre comment ils fonctionnent. Par exemple, j'ai vu récemment que si on active les canaux visuels, ça ferme les autres. Toutes ces petites choses colorées qu'on perçoit bien avec les canaux visuels sont donc un piège - d'après ce que j'ai compris. ensuite il faut repérer quel est le "sentiment" particulier qui correspond aux canaux kati. A ce sujet, on dit qu'ils sont à l'intérieur du canal central. Au départ, on s'imagine donc assez naïvement qu'il faut chercher une paille avec un cheveu à l'intérieur. Quelque chose du genre. Alors qu'en réalité il faut chercher un sentiment d'amour, avec un autre sentiment encore plus fin et subtil qui en émergerait (et qui serait relié aux yeux). 
Du coup, quand je vois les gars qui nous racontent qu'ils allument les lampes et ainsi de suite... ils sont d’une naïveté affligeante. De plus leur discours ne démontre aucune finesse. Or la finesse des canaux, c'est aussi une finesse de perception, au quotidien. On est ses canaux. CDRinpoche a laissé entendre qu'il en était autour de la 2è vision. Lui, on pouvait le croire, parce que tous ses gestes indiquaient une grande finesse, et ses propos aussi, quand il parlait de sa façon de voir les choses. Il expérimentait également la claire lumière du sommeil, tout en prétendant avoir honte de sa propre nullité. Alors les soi-disant pratiquants du dzogchen qui sont à peine lucides dans un rêve par ci par là...
Il est clair qu'il existe une voie de traverse qui permet de développer des visions sans rien développer d'autre. Les Olds se sont jetés dedans (il faut voir la prétention, quand ils se déclarent supérieurs à tous les maîtres tibétains), et tout un tas de naïfs à leur suite. Qui ne finiront pas en corps d'arc en ciel.  
Du coup je comprends pourquoi JL Achard dit que c'est un signe et pas un fruit. Les visions c'est pareil. Or justement ce que font ces gens, c'est qu'ils prennent les visions, qui sont un signe d'autre chose de bien plus profond, pour un fruit. Ce serait comme regarder une croix et dire "C'est le Christ". En revanche, le corps illusoire est effectivement un fruit, on comprend pourquoi.  
Je pense que les pratiquants actuels, en se concentrant sur les signes, développent une certaine faculté de leur cerveau de produire des visions, et rien d'autre, ce qui est assez logique. Et que ceci est bien visible pour un vrai pratiquant comme le Lopön, qui peut dire tout de suite que ça ne va pas en voyant les dessins qui sont faits à partir de là. Quand il dit "il manque quelque chose", allez savoir de quoi il parle. De l'une de ces évidences que nous avons perdues, sans doute.
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Enseignements de Rudi

Fear
We have the capacity in our minds to create that which we are most afraid of; in the same way that we bury some ignorance like a grain of sand inside the shell of an oyster and build around it until we come up with the end product, which in this case is not a pearl.

God
It is finally this consciousness that allows a human being to feel God as the constant energy that is absorbed by all of the chakras, filling him with sweetness and joy. Not feeling happy is only the result of not being in tune with this force and not having the consciousness to contain it. For whatever reason we fail in holding onto energy, we must look to ourselves. We cannot blame anybody or anything. It is only our lack of capacity to hold that which is given.

Revelations

In all teachings, the temptations that appear during the revelation period are those things we identify with, that take away the energy or content from the experience. It is the courage to put the bottom on the void, so that the incoming energy is not lost during any experience, that is required. This enables a person to grow endlessly, by surrendering content as fast as it manifests itself.

Seekers
It is a remarkable event when somebody presents a situation that exposes their real need. It is rare when even half the truth is given. Usually a situation is distorted beyond recognition. It is as if somebody is saying to me that if I can dig out the real situation, maybe they will allow me to help them. When a situation occasionally is presented in all its nakedness, it is only because the person is defenseless at a particular moment. As soon as they have one stitch to put on their back, they again retreat into themselves, distorting what they said and what they think you said. The ability to hear and see is rare in this world. It only exists in somebody who truly wishes to grow. This has not, unfortunately, been the attitude of most seekers. So few succeed in reaching their goal that it is safe to assume that there are few who honestly pursue a spiritual life, and even then, very few teachers who cater to anything that brings the realism that allows for enlightenment.

Spirituality

Spirituality is not about being where you think you should be. It is not about being where you want to be. Spirituality is about being on the highest point of an ascending energy that keeps growing and growing.
As this energy grows, it completely destroys every level of truth as you live it. This does not mean the truth that has been destroyed was not real. It was real for the level on which you existed before. With students, I am not interested in how long they are with me; I am just interested in one thing: whether or not they are strong enough to break up the horizontal level and continue growing. For myself, I do not want to limit myself by what I was. I do not think, "I did all this work to get to here." That is baloney. That is making a drama of your life and trying to build an image for yourself. The point is to keep growing. It is to have the courage to keep growing, even if it pulls apart the structure of your life. Then it is freeing you. There is nothing wrong with pulling apart the structure. What is wrong is to build yourself into a coffin and then stay there and try to justify it. Either you are working to live on a higher level all the time and to have a rebirth all the time, or you are trying to find justification for staying the way you are.
The whole point of what we do is to destroy matter, which is this horizontal plane we sit on: the earth. It is to translate this physical and material matter into spiritual force. This is our work.

Surrender
You sit down. Inside you, what is going on? You want to be right. "I'm a nice guy, how could this person do this to do me? How could someone take advantage of me in the business world," or "How can somebody not love me? Don't they understand what I did?" Inside you, these muscles close up; they are protecting you. They are protecting your ego, protecting the image you have of yourself. You sit down to take your breath, and you find that something has robbed you of your heart. What robbed you of your heart ? The need to be right. These muscles do not want to open. They would rather you were safe and secure behind the wall than outside the wall.
Surrendering is opening all the muscles. This is the real test of your surrender in a situation. Can you breathe ? Does the throat open to receive the energy ? Are you free to receive this energy and open and see what your condition really is ? If you find out you are constricted in your heart, you have a pain in your back, or you can't get the air down, what does it mean? It means you are closed. What closed you? It does not matter what closed you, you do not have to find the rational reason, you just have to open. You sit and work, and you breathe. I do not have that problem anymore, but I used to sit and take that breath six hundred times in one day, sometimes, to begin to feel a little crevice start to open. If you are closed, you are dead. You can't be right if you are closed. Can a closed person know what he or she did or did not do ? So, if you find that you are closed, you have to drop the whole issue of whether the other person is or is not right.


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