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L'entraînement de l'esprit
A lire...
4 avril 2018

Méthode de connaissance

(Je me sens limitée)
Bon c'est pas si compliqué. La première chose c'est de ne croire que ce qu'on voit ou ce qui est rapporté par des témoins absolument sûrs. Dans cette catégorie j'ai mis les saints de toutes traditions, ou des gens qui écrivent leur biographie en rapportant principalement des faits, sans souci de se faire paraître.
La deuxième chose, c'est de comprendre ce que disent les gens. Ça suppose parfois de suspendre son jugement pour un certain temps et de vraiment vouloir se mettre à leur place. Il faut se souvenir aussi qu'ils ne disent pas tout, et qu'on manque d'une bonne partie des infos, donc le jeu c'est aussi de deviner ce qui manque.  En fait il faut arriver à savoir ce qui se cache sous les faits rapportés, trouver les causes réelles. 
Au début on a toutes sortes de croyances sur la façon dont fonctionne la spiritualité, mais en lisant des témoignages on voit vraiment comment ça marche dans la vie des gens.
Notre petite vie ne suffit pas à nous faire une idée correcte. La plupart des gens jugent l'univers d'après leur vie sans regarder comment ça se passe pour les autres. 
"Mooji a une solution pour chaque cas qui se présente à lui"
Tiens, si on appliquait la méthode ici, on dirait "Comment sais-tu que Mooji a une solution pour chaque cas qui se présente à lui" ? Avec combien de personnes l'ayant vu as-tu parlé ? Et dans ces cas, quels ont été les faits ? (il ne faut pas croire les interprétations des gens, mais leur demander de rapporter les faits).  
Par exemple, dans les livres écrits sur les vies de saints récents, les gens vont chercher des témoins, leur demandent de raconter leur cas, et à partir de là on peut faire de recoupements et tirer un certain nombre de conclusions.
Tout ça, c'est une enquête de police.
Par ailleurs, quand je parle de connaissance, il s'agit en premier lieu de la connaissance des chemins spirituels, des méthodes, des degrés, des obstacles. Enfin, de la façon dont ça fonctionne. Et ensuite la connaissance de la façon dont le monde fonctionne, un peu le travail de Mère et Aurobindo, Mère essayait tout de temps de comprendre comment les choses fonctionnaient, ça n'a jamais de fin. 
Alors Mooji, le peu que j'ai vu de lui, il ne semblait pas intéressé par ce type de choses, parce qu'il répète tout le temps les mêmes sortes de choses qui sont un genre de néo-advaita qui plaît à tout le monde.  
(Comment ai-je pu tomber dans tel et tel piège)
En n'observant pas les autres ? Si on ne fait que s'observer soi-même on est obligé de tomber dans tous les pièges, et d'ailleurs c'est ce qui arrive à tout le monde, puisque personne n'observe les autres. Les deux défauts que tu viens de lister sont universels, on va dans n'importe quel groupe et c'est les premiers qu'on voit, avec le désir de s'accrocher à ses expériences pour se fabriquer une histoire exceptionnelle. Du coup, on peut les éviter chez soi, d'autant plus qu'on constate que tout le monde se fait avoir comme ça.
Mon ex-lama, j'étais le seul à savoir en 2008 qu'il arnaquait les gens et leur mentait sur les points les plus importants. Quand même il y a eu un scandale en 2014 qui a tout révélé et les gens sont tombés de haut. Moi j'avais essayé de le dire. Mon ami peintre JP qui me disait tout le temps "c'est un très grand maître" moi je lui disais "Il a des qualités, mais j'attends de voir ce qu'il fait pour les gens". JP était évidemment persuadé que le lama lui faisait des transmissions extraordinaires. Sauf que dans son vocabulaire, "transmission extraordinaire" ne correspondait pas à grand chose. "Grand maître" non plus, du coup. Et puis si on sait comment est fabriqué le bouddhisme tibétain, on sait ce qu'un vrai maître doit nécessairement enseigner. On voit d'ailleurs qu'ils ne le font pas, et donc que ce sont tous des voleurs, et que toutes leurs belles paroles, c'est du vent. Après, on le vérifie en parlant avec les disciples, qui ne savent rien. Et on le vérifie encore quand les disciples meurent, ils n'ont aucun signe de réalisation.   
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L'entraînement de l'esprit
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Enseignements de Rudi

Fear
We have the capacity in our minds to create that which we are most afraid of; in the same way that we bury some ignorance like a grain of sand inside the shell of an oyster and build around it until we come up with the end product, which in this case is not a pearl.

God
It is finally this consciousness that allows a human being to feel God as the constant energy that is absorbed by all of the chakras, filling him with sweetness and joy. Not feeling happy is only the result of not being in tune with this force and not having the consciousness to contain it. For whatever reason we fail in holding onto energy, we must look to ourselves. We cannot blame anybody or anything. It is only our lack of capacity to hold that which is given.

Revelations

In all teachings, the temptations that appear during the revelation period are those things we identify with, that take away the energy or content from the experience. It is the courage to put the bottom on the void, so that the incoming energy is not lost during any experience, that is required. This enables a person to grow endlessly, by surrendering content as fast as it manifests itself.

Seekers
It is a remarkable event when somebody presents a situation that exposes their real need. It is rare when even half the truth is given. Usually a situation is distorted beyond recognition. It is as if somebody is saying to me that if I can dig out the real situation, maybe they will allow me to help them. When a situation occasionally is presented in all its nakedness, it is only because the person is defenseless at a particular moment. As soon as they have one stitch to put on their back, they again retreat into themselves, distorting what they said and what they think you said. The ability to hear and see is rare in this world. It only exists in somebody who truly wishes to grow. This has not, unfortunately, been the attitude of most seekers. So few succeed in reaching their goal that it is safe to assume that there are few who honestly pursue a spiritual life, and even then, very few teachers who cater to anything that brings the realism that allows for enlightenment.

Spirituality

Spirituality is not about being where you think you should be. It is not about being where you want to be. Spirituality is about being on the highest point of an ascending energy that keeps growing and growing.
As this energy grows, it completely destroys every level of truth as you live it. This does not mean the truth that has been destroyed was not real. It was real for the level on which you existed before. With students, I am not interested in how long they are with me; I am just interested in one thing: whether or not they are strong enough to break up the horizontal level and continue growing. For myself, I do not want to limit myself by what I was. I do not think, "I did all this work to get to here." That is baloney. That is making a drama of your life and trying to build an image for yourself. The point is to keep growing. It is to have the courage to keep growing, even if it pulls apart the structure of your life. Then it is freeing you. There is nothing wrong with pulling apart the structure. What is wrong is to build yourself into a coffin and then stay there and try to justify it. Either you are working to live on a higher level all the time and to have a rebirth all the time, or you are trying to find justification for staying the way you are.
The whole point of what we do is to destroy matter, which is this horizontal plane we sit on: the earth. It is to translate this physical and material matter into spiritual force. This is our work.

Surrender
You sit down. Inside you, what is going on? You want to be right. "I'm a nice guy, how could this person do this to do me? How could someone take advantage of me in the business world," or "How can somebody not love me? Don't they understand what I did?" Inside you, these muscles close up; they are protecting you. They are protecting your ego, protecting the image you have of yourself. You sit down to take your breath, and you find that something has robbed you of your heart. What robbed you of your heart ? The need to be right. These muscles do not want to open. They would rather you were safe and secure behind the wall than outside the wall.
Surrendering is opening all the muscles. This is the real test of your surrender in a situation. Can you breathe ? Does the throat open to receive the energy ? Are you free to receive this energy and open and see what your condition really is ? If you find out you are constricted in your heart, you have a pain in your back, or you can't get the air down, what does it mean? It means you are closed. What closed you? It does not matter what closed you, you do not have to find the rational reason, you just have to open. You sit and work, and you breathe. I do not have that problem anymore, but I used to sit and take that breath six hundred times in one day, sometimes, to begin to feel a little crevice start to open. If you are closed, you are dead. You can't be right if you are closed. Can a closed person know what he or she did or did not do ? So, if you find that you are closed, you have to drop the whole issue of whether the other person is or is not right.


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