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L'entraînement de l'esprit
A lire...
14 juin 2017

Idées et faits (le mail qui fut une lettre de rupture...)

Lettre à un correspondant : alors il faut que je te dise pourquoi discuter avec toi est frustrant : on n'apprend rien. Pourquoi ? Non parce que tu n'aurais rien à m'apprendre, mais parce que tu ne livres que tes jugements, et jamais les faits. J'ai relu un certain nombre de tes mails pour vérifier, et c'est extraordinaire, jamais de fait précis, uniquement tes idées sur les faits.

Or 1) je n'ai aucun moyen de savoir si tes idées sont fiables, ni les idées de qui que ce soit d'ailleurs, je ne peux donc les prendre comme base d'un savoir quelconque 2) je suis en même temps fort étonné que tu puisses construire un échange sur une base aussi peu fiable, sans te rendre compte à quel point c'est vide 3) je me suis éduqué à ne retenir que des faits, donc si on me sert des jugements, je ne retiens rien et n'entends rien, tout simplement.

C'est évidemment le contraire de l'attitude courante. Les gens ne font que répéter les jugements des autres à l'infini. Il me semble qu'un pratiquant devrait en premier lieu démonter ce mécanisme chez lui, et en second lieu ne pas le favoriser chez les autres. Moi aussi je transmets des jugements, mais je les assortis généralement d'un ou plusieurs faits avérés - que personne ne semble en général distinguer des jugements, ce qui est vraiment très inquiétant.

Dans la mesure où tu n'énonces jamais de fait, tu imagines ma perplexité, car en général, on sert aux autres ce dont on se sert soi-même.

Tiens, pour réflexion, ce petit paragraphe sur la CNV (que je n'aime pas du tout, mais enfin, il y a de bonnes choses dedans) :

"Observer les faits

Quand nous décrivons une situation, nous exprimons différentes choses : •des observations objectives (ce qu'on a vu, ce qu'on peut logiquement en déduire sans faire d'hypothèse particulière) •des évaluations (penser en termes de bien ou de mal, qualifier la personne ou la situation etc.) •des interprétations (faire des conclusions qui se basent sur des présupposés) Du point de vue de la CNV, les évaluations et les interprétations sont légitimes et peuvent être exprimées. L'important est de les distinguer des observations objectives et de préciser que c'est ce que nous imaginons. Rosenberg fait référence à Krishnamurti auquel il prête la pensée suivante : « Observer sans évaluer est la plus haute forme de l'intelligence humaine »[18] Il recommande d'éviter d'utiliser des évaluations et des jugements, parce que si notre interlocuteur se sent jugé, il aura tendance à s'investir dans l'autodéfense plutôt que la compréhension[19]. Par ailleurs, les évaluations rendent le monde statique, alors qu'il est en transformation constante. Comme l'explique Wendell Johnson, le langage est un instrument imparfait invitant à parler de stabilité et de normalité, alors que la réalité est changeante et faite de différences[20]. La CNV recommande de parler de faits concrets pour décrire les événements plutôt que d'attribuer des caractéristiques définitives à l'interlocuteur ou au monde ce qui l'enferme mentalement dans une case. Alors qu'en parlant de faits concrets, on ouvre la possibilité de formuler des demandes d'actions précises à réaliser dans le futur. Ex. : "Tu es un fainéant" (jugement) s'oppose à "Cela fait une semaine que tu n'es pas sorti" (fait observable). Obstacle à l'expression des observations : ne pas avoir vraiment l'intention de communiquer, mais être dans un rapport de pouvoir ou de compétition".

Bon, rassure-toi, je me doute bien que tu n'es pas dans un rapport de pouvoir, mais j'ai l'impression que tu n'as pas conscience de ce que tu fais. Donc si je continue dans la ligne de la CNV, je pourrais dire que dans l'échange, j'ai un besoin, c'est qu'on m'expose des faits et non pas des évaluations personnelles, parce que c'est la seule façon dont je peux apprendre. Merci

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L'entraînement de l'esprit
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Enseignements de Rudi

Fear
We have the capacity in our minds to create that which we are most afraid of; in the same way that we bury some ignorance like a grain of sand inside the shell of an oyster and build around it until we come up with the end product, which in this case is not a pearl.

God
It is finally this consciousness that allows a human being to feel God as the constant energy that is absorbed by all of the chakras, filling him with sweetness and joy. Not feeling happy is only the result of not being in tune with this force and not having the consciousness to contain it. For whatever reason we fail in holding onto energy, we must look to ourselves. We cannot blame anybody or anything. It is only our lack of capacity to hold that which is given.

Revelations

In all teachings, the temptations that appear during the revelation period are those things we identify with, that take away the energy or content from the experience. It is the courage to put the bottom on the void, so that the incoming energy is not lost during any experience, that is required. This enables a person to grow endlessly, by surrendering content as fast as it manifests itself.

Seekers
It is a remarkable event when somebody presents a situation that exposes their real need. It is rare when even half the truth is given. Usually a situation is distorted beyond recognition. It is as if somebody is saying to me that if I can dig out the real situation, maybe they will allow me to help them. When a situation occasionally is presented in all its nakedness, it is only because the person is defenseless at a particular moment. As soon as they have one stitch to put on their back, they again retreat into themselves, distorting what they said and what they think you said. The ability to hear and see is rare in this world. It only exists in somebody who truly wishes to grow. This has not, unfortunately, been the attitude of most seekers. So few succeed in reaching their goal that it is safe to assume that there are few who honestly pursue a spiritual life, and even then, very few teachers who cater to anything that brings the realism that allows for enlightenment.

Spirituality

Spirituality is not about being where you think you should be. It is not about being where you want to be. Spirituality is about being on the highest point of an ascending energy that keeps growing and growing.
As this energy grows, it completely destroys every level of truth as you live it. This does not mean the truth that has been destroyed was not real. It was real for the level on which you existed before. With students, I am not interested in how long they are with me; I am just interested in one thing: whether or not they are strong enough to break up the horizontal level and continue growing. For myself, I do not want to limit myself by what I was. I do not think, "I did all this work to get to here." That is baloney. That is making a drama of your life and trying to build an image for yourself. The point is to keep growing. It is to have the courage to keep growing, even if it pulls apart the structure of your life. Then it is freeing you. There is nothing wrong with pulling apart the structure. What is wrong is to build yourself into a coffin and then stay there and try to justify it. Either you are working to live on a higher level all the time and to have a rebirth all the time, or you are trying to find justification for staying the way you are.
The whole point of what we do is to destroy matter, which is this horizontal plane we sit on: the earth. It is to translate this physical and material matter into spiritual force. This is our work.

Surrender
You sit down. Inside you, what is going on? You want to be right. "I'm a nice guy, how could this person do this to do me? How could someone take advantage of me in the business world," or "How can somebody not love me? Don't they understand what I did?" Inside you, these muscles close up; they are protecting you. They are protecting your ego, protecting the image you have of yourself. You sit down to take your breath, and you find that something has robbed you of your heart. What robbed you of your heart ? The need to be right. These muscles do not want to open. They would rather you were safe and secure behind the wall than outside the wall.
Surrendering is opening all the muscles. This is the real test of your surrender in a situation. Can you breathe ? Does the throat open to receive the energy ? Are you free to receive this energy and open and see what your condition really is ? If you find out you are constricted in your heart, you have a pain in your back, or you can't get the air down, what does it mean? It means you are closed. What closed you? It does not matter what closed you, you do not have to find the rational reason, you just have to open. You sit and work, and you breathe. I do not have that problem anymore, but I used to sit and take that breath six hundred times in one day, sometimes, to begin to feel a little crevice start to open. If you are closed, you are dead. You can't be right if you are closed. Can a closed person know what he or she did or did not do ? So, if you find that you are closed, you have to drop the whole issue of whether the other person is or is not right.


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