Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
L'entraînement de l'esprit
A lire...
31 janvier 2012

Reconnaître et développer l'état naturel

Pour continuer sur ma note précédente, je me rends compte que si j'avais suivi consciencieusement ce que j'ai cru comprendre du Lopön, j'aurtais fait exactement le contraire de ce qu'il fallait. A l'inverse, c'est en jetant tout ce que j'ai cru comprendre et en suivant ce que je voulais faire (ici il y a donc eu opposition complète entre entendement et volonté) que bizarrement j'aboutis maintenant à quelque chose d'inattendu qui correspond également aux textes, tout en étant l'inverse des choses précédentes. De même, si je lis un texte aujourd'hui, je ne peux le "tester" que contre des cognitions valides, si j'ai le malheur de m'en faire une image mentale, je sens la tendance à repartir dans la mauvaise direction. Il en découle qu'il est impossible d'utiliser les textes pour savoir ce qu'on doit faire. On ne peut les utiliser que pour tester ce qu'on a déjà fait. Autrement dit, ils sont impuissants à nous montrer le chemin. C'est une constatation puissante, parce qu'elle signifie qu'on doit tout trouver tout seul, de l'intérieur, et que si ça ne marche pas, on ne trouvera dans les textes que motifs d'égarement, pour autant qu'on cherche à les comprendre avec l'entendement. Parolant du dzgchen, c'est assez logique, puisqu'il est censé se situer totalement au-delà de l'entendement. Cela dit, on peut s'en servir pour développer ses cognitions valides, mais cela passe par des voies qui sont propres aux cognitions valides, et qui sont tout à fait imprévisibles. C'est toujours une question de ressenti, jamais une question de pensée, sauf si la pensée est elle-même intégrée à l'état naturel.

Progresser sur le chemin demande finalement une rééducation complète, au lieu de centrer sa compréhension sur l'entendement, il faut la centrer sur une forme de ressenti qui ne doit pas être de la "sensation". Il faut trouver au coeur de toute expérience ce qui n'appartient ni à la pensée ni à la sensation. Et ce n'est pas le "rien" dont nous bassinent les néo-advaitistes, le néant que chacun perçoit très bien à l'intérieur de lui-même. C'est exactement son contraire, qu'il est d'ailleurs très difficile de percevoir, car ainsi que nous le rappelle un Rinpoche dont j'ai oublié le nom, nous l'avons en trop petite quantité à la base, et il faut commencer par l'augmenter avec certaines pratiques que quasiment personne ne fait.

Cela dit, une fois qu'on le tient bien, une fois qu'on a reconnu en quelque sorte l'état naturel, il est facile de le développer, pour autant qu'on ne retombe par dans les vieilles habitudes par manque de shradda (ce qu'on fait quand même la plupart du temps au début, puisqu'à la base tout a été compris à l'envers et qu'il faut du temps pour défaire les traces de cette inversion). Tel Pénélope, on défait souvent son tapis, mais mieux vaut cela que de ne pas savoir tisser.

Quand on voit que la vieille chamane dont j'ai oublié le nom, après une vie entière de service aux autres, n'a pas été jugée digne de recevoir les enseignements du dzogchen (en tous cas on a très nettement cette impression, mais peut-être qu'elle les a reçus en secret), on se dit qu'ici en Occident on est loin du compte.

En fait le problème n'est pas de reconnaître l'état naturel une fois par-ci par là, car c'est tout à fait insuffisant. Il faut le reconnaître comme base des sensations et des pensées, de même qu'on verrait le soleil en filigrane à travers les nuages. 

C'est pour cette raison que les méditants se battent sans fin avec leurs pensées, et que les gens se battent sans fin avec leur émotions. Paradoxalement, c'est parce que l'état naturel en est la source qu'ils sont attirés et ne peuvent s'en dépatouiller. Pour se dépatouiller il faut reconnaître la base, sinon c'est comme si on cherche à séparer le mouillé de l'eau ou le chaud du feu.

Publicité
Publicité
Commentaires
Publicité
L'entraînement de l'esprit
Derniers commentaires
Enseignements de Rudi

Fear
We have the capacity in our minds to create that which we are most afraid of; in the same way that we bury some ignorance like a grain of sand inside the shell of an oyster and build around it until we come up with the end product, which in this case is not a pearl.

God
It is finally this consciousness that allows a human being to feel God as the constant energy that is absorbed by all of the chakras, filling him with sweetness and joy. Not feeling happy is only the result of not being in tune with this force and not having the consciousness to contain it. For whatever reason we fail in holding onto energy, we must look to ourselves. We cannot blame anybody or anything. It is only our lack of capacity to hold that which is given.

Revelations

In all teachings, the temptations that appear during the revelation period are those things we identify with, that take away the energy or content from the experience. It is the courage to put the bottom on the void, so that the incoming energy is not lost during any experience, that is required. This enables a person to grow endlessly, by surrendering content as fast as it manifests itself.

Seekers
It is a remarkable event when somebody presents a situation that exposes their real need. It is rare when even half the truth is given. Usually a situation is distorted beyond recognition. It is as if somebody is saying to me that if I can dig out the real situation, maybe they will allow me to help them. When a situation occasionally is presented in all its nakedness, it is only because the person is defenseless at a particular moment. As soon as they have one stitch to put on their back, they again retreat into themselves, distorting what they said and what they think you said. The ability to hear and see is rare in this world. It only exists in somebody who truly wishes to grow. This has not, unfortunately, been the attitude of most seekers. So few succeed in reaching their goal that it is safe to assume that there are few who honestly pursue a spiritual life, and even then, very few teachers who cater to anything that brings the realism that allows for enlightenment.

Spirituality

Spirituality is not about being where you think you should be. It is not about being where you want to be. Spirituality is about being on the highest point of an ascending energy that keeps growing and growing.
As this energy grows, it completely destroys every level of truth as you live it. This does not mean the truth that has been destroyed was not real. It was real for the level on which you existed before. With students, I am not interested in how long they are with me; I am just interested in one thing: whether or not they are strong enough to break up the horizontal level and continue growing. For myself, I do not want to limit myself by what I was. I do not think, "I did all this work to get to here." That is baloney. That is making a drama of your life and trying to build an image for yourself. The point is to keep growing. It is to have the courage to keep growing, even if it pulls apart the structure of your life. Then it is freeing you. There is nothing wrong with pulling apart the structure. What is wrong is to build yourself into a coffin and then stay there and try to justify it. Either you are working to live on a higher level all the time and to have a rebirth all the time, or you are trying to find justification for staying the way you are.
The whole point of what we do is to destroy matter, which is this horizontal plane we sit on: the earth. It is to translate this physical and material matter into spiritual force. This is our work.

Surrender
You sit down. Inside you, what is going on? You want to be right. "I'm a nice guy, how could this person do this to do me? How could someone take advantage of me in the business world," or "How can somebody not love me? Don't they understand what I did?" Inside you, these muscles close up; they are protecting you. They are protecting your ego, protecting the image you have of yourself. You sit down to take your breath, and you find that something has robbed you of your heart. What robbed you of your heart ? The need to be right. These muscles do not want to open. They would rather you were safe and secure behind the wall than outside the wall.
Surrendering is opening all the muscles. This is the real test of your surrender in a situation. Can you breathe ? Does the throat open to receive the energy ? Are you free to receive this energy and open and see what your condition really is ? If you find out you are constricted in your heart, you have a pain in your back, or you can't get the air down, what does it mean? It means you are closed. What closed you? It does not matter what closed you, you do not have to find the rational reason, you just have to open. You sit and work, and you breathe. I do not have that problem anymore, but I used to sit and take that breath six hundred times in one day, sometimes, to begin to feel a little crevice start to open. If you are closed, you are dead. You can't be right if you are closed. Can a closed person know what he or she did or did not do ? So, if you find that you are closed, you have to drop the whole issue of whether the other person is or is not right.


Gratuit en ligne :

Snap8

Pas cher en Kindle :
Snap7 iow

Pas donnés sauf si vous avez de la chance :
EI bcc

Visiteurs
Depuis la création 55 709
Publicité