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L'entraînement de l'esprit
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17 mai 2006

Les défectuosités du samsara

Parfois, on voit quelqu’un dans une situation  dramatique (un brave type coincé avec une fille complètement nase, ou  l’inverse), mais qui n’arrive pas à s’en défaire. Le plus étonnant, c’est quand  cette personne est lucide sur sa situation. Normalement, quand on est lucide, on  change.
Sauf si n’on est lucide que la moitié du temps, ce qui est le cas  général. Par exemple, vous remarquerez que ce genre de personne tient deux  discours. 1) « Cette fille est complètement folle, elle me fait chier exprès, et  moi je reproduis le même schéma que mon père, en plus j’arrive pas à me faire  des amis, je suis tout seul, j’ai une vie de merde, j’ai foiré ma pratique, rien  ne va ». 2) « Je reste avec cette fille par compassion, regarde tous les progrès  qu’elle a fait, elle a besoin de moi, de toutes façons dans la vie c’est bien  d’aider les autres, ça nous fait progresser ». Dans un cas, on a le nullos qui  est bien conscient de ce qui ne va pas chez lui, mais cette perception lui est  insupportable. Alors l’autre partie du temps, il devient un être spirituellement  évolué qui reste avec la fille par compassion. Un jour sur deux ils se séparent,  l’autre jour sur deux il est le sauveur.
Chez nous, on peut retrouver le  même discours au fil des jours. Soit « j’ai une vie de merde qui ne va nulle  part », soit « aujourd’hui il fait beau, tout ne va pas si mal ».
Comment  peut-on discriminer le faux discours du juste discours chez notre ami  nullos/sauveur ? Lorsque nous pouvons le discriminer chez nous.
En réalité,  nous avons vraiment une vie de merde, mais quand ça devient trop insupportable,  un petit coup de cinéma, un petit coup de restau, un petit coup de distraction,  une petite sieste, et tout ne va pas si mal. Cela fonctionne comme un mal de  dents permanent. Tant qu’on a des cachets à portée de la main, ça ne va pas si  mal. On a mal une partie du temps, mais dès que ça devient pénible, hop les  cachets, et pendant un moment tout va bien. Petit à petit, cependant, on finit  bien par se rendre compte que les cachets ne sont qu’une solution temporaire,  qu’il va falloir s’attaquer à la vraie cause, aller chez le dentiste, parce que  ça va tellement peu s’arranger avec le temps qu’un jour ou l’autre même les  cachets ne feront plus d’effet.
Personnellement, je suis partisan de  s’attaquer à la cause alors que les cachet font encore de l’effet, ce qui laisse  une marge de manœuvre. Histoire de ne pas se retrouver à avoir tellement mal aux  dents qu’on ne peut même plus aller chez le dentiste.
Au rang des  distractions, le travail est la première. Quand on travaille, on ne voit pas le  temps passer. Ne le voyant pas passer, on n’a pas l’impression de le perdre. Un  peu comme quand on regarde un film. Donc on a vraiment « perdu » ce temps au  sens où non seulement on n’en a rien fait d’utile, mais on plus on ne sait même  pas qu’il est passé. Alors que si on nous enferme dans une pièce avec un coussin  avec impossibilité d’en sortir pendant 3 mois et aucune distraction possible,  c’est sûr qu’on va voir le temps passer et qu’on va se mettre à pratiquer. Mais  il ne faudrait même pas avoir des crayons et du papier sous la main, sinon c’est  foutu. Comme le dit Chepa : « Parfois, quand je vois les gens sortir de  retraite, je vois que certains ont fait de jolies tangkas et de belles statues.  Ça signifie que la retraite n’a pas servi à grand-chose ».
Si vous regardez  les gens, ils vont de distraction en distraction. Travailler, manger,  travailler, lire ou dormir dans le métro, manger, regarder la télé, dormir. Ils  ne voient absolument pas le temps passer. Pas étonnant qu'ils ne pratiquent pas.  Ils ne perdent pas leur temps, pour eux le temps n'existe pas.

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L'entraînement de l'esprit
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Enseignements de Rudi

Fear
We have the capacity in our minds to create that which we are most afraid of; in the same way that we bury some ignorance like a grain of sand inside the shell of an oyster and build around it until we come up with the end product, which in this case is not a pearl.

God
It is finally this consciousness that allows a human being to feel God as the constant energy that is absorbed by all of the chakras, filling him with sweetness and joy. Not feeling happy is only the result of not being in tune with this force and not having the consciousness to contain it. For whatever reason we fail in holding onto energy, we must look to ourselves. We cannot blame anybody or anything. It is only our lack of capacity to hold that which is given.

Revelations

In all teachings, the temptations that appear during the revelation period are those things we identify with, that take away the energy or content from the experience. It is the courage to put the bottom on the void, so that the incoming energy is not lost during any experience, that is required. This enables a person to grow endlessly, by surrendering content as fast as it manifests itself.

Seekers
It is a remarkable event when somebody presents a situation that exposes their real need. It is rare when even half the truth is given. Usually a situation is distorted beyond recognition. It is as if somebody is saying to me that if I can dig out the real situation, maybe they will allow me to help them. When a situation occasionally is presented in all its nakedness, it is only because the person is defenseless at a particular moment. As soon as they have one stitch to put on their back, they again retreat into themselves, distorting what they said and what they think you said. The ability to hear and see is rare in this world. It only exists in somebody who truly wishes to grow. This has not, unfortunately, been the attitude of most seekers. So few succeed in reaching their goal that it is safe to assume that there are few who honestly pursue a spiritual life, and even then, very few teachers who cater to anything that brings the realism that allows for enlightenment.

Spirituality

Spirituality is not about being where you think you should be. It is not about being where you want to be. Spirituality is about being on the highest point of an ascending energy that keeps growing and growing.
As this energy grows, it completely destroys every level of truth as you live it. This does not mean the truth that has been destroyed was not real. It was real for the level on which you existed before. With students, I am not interested in how long they are with me; I am just interested in one thing: whether or not they are strong enough to break up the horizontal level and continue growing. For myself, I do not want to limit myself by what I was. I do not think, "I did all this work to get to here." That is baloney. That is making a drama of your life and trying to build an image for yourself. The point is to keep growing. It is to have the courage to keep growing, even if it pulls apart the structure of your life. Then it is freeing you. There is nothing wrong with pulling apart the structure. What is wrong is to build yourself into a coffin and then stay there and try to justify it. Either you are working to live on a higher level all the time and to have a rebirth all the time, or you are trying to find justification for staying the way you are.
The whole point of what we do is to destroy matter, which is this horizontal plane we sit on: the earth. It is to translate this physical and material matter into spiritual force. This is our work.

Surrender
You sit down. Inside you, what is going on? You want to be right. "I'm a nice guy, how could this person do this to do me? How could someone take advantage of me in the business world," or "How can somebody not love me? Don't they understand what I did?" Inside you, these muscles close up; they are protecting you. They are protecting your ego, protecting the image you have of yourself. You sit down to take your breath, and you find that something has robbed you of your heart. What robbed you of your heart ? The need to be right. These muscles do not want to open. They would rather you were safe and secure behind the wall than outside the wall.
Surrendering is opening all the muscles. This is the real test of your surrender in a situation. Can you breathe ? Does the throat open to receive the energy ? Are you free to receive this energy and open and see what your condition really is ? If you find out you are constricted in your heart, you have a pain in your back, or you can't get the air down, what does it mean? It means you are closed. What closed you? It does not matter what closed you, you do not have to find the rational reason, you just have to open. You sit and work, and you breathe. I do not have that problem anymore, but I used to sit and take that breath six hundred times in one day, sometimes, to begin to feel a little crevice start to open. If you are closed, you are dead. You can't be right if you are closed. Can a closed person know what he or she did or did not do ? So, if you find that you are closed, you have to drop the whole issue of whether the other person is or is not right.


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